Tuesday, October 26, 2010

mari berusaha.


/


kalau kita ibaratkan agama seperti beras.kalau kita nak dapatkan beras.kita kena usahakan sawah,kena bajak,baja,alur kan air dan sebagainya.barulah kita dapat beras.beras tadi kita buat nasi.nasi goreng kampung katakan.kan sedap tu?.nasi goreng itu ibarat ganjaran kepada orang yang usahakan nak dapat beras tadi.kalau la kita ni malas sikit,tak nak usahakan sawah padi.kita beli beras kat kedai.nak beli beras kena pakai duit.nak duit kena kerja.nak tak nak kita kena usahakan jugak.kan?

satu hari katakanlah padi2 ni semua pupus.kena serangan serangga perosak.padi semakin susah nak jumpa.kena sepuluh tahun tinggal kat kedah je padi dalam dunia ni yang tinggal.pastu 50 tahun padi dah pupus sepenuhnya,time tu kita dah tak makan nasi dah.semua orang tanam gandum.makan roti hari2.kita yang zaman2 makan padi ni mungkin la ada segelintir yang ingat rasa padi tu macam mana.tapi anak2 kita?mereka tahu ke apa itu padi dah masa tu?mungkin 100 tahun selepas tu.orang dah lupa terus padi.takda masuk dalam kamus dewan dah.kesian padi.

mungkin agama kita tak jadi macam padi.tapi kita mungkin lupa agama kalau kita tak usahakan.:)




p/s thanks jen.




4 comments:

Penulis.Sahaja. said...

fuh. mendalam. but nice.

adzuan aziz said...

ini usrah 5minit aku dapat daripada seorang rakan sebelum match bola.;)

incik neng said...

haha ak dengar dari pika
die datangngan jen kat umah ak
ruamh ak mase tuh sejuk jee..biasenye panas pasal labis ade ik3

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

perumpamaan yg bgus..
n ske gmbar 2!!
hehehehe

p/s:kegilaan kayu-kayan kembali..